dinsdag 9 april 2013

3. Iets met oorlog


Syrië... Wacht, dan zoek ik even op waar het ook alweer ligt. Niks persoonlijks beste Syriërs, ik dacht tot voor kort nog dat Emmeloord in Noord-Holland lag.



Grotere kaart weergeven

Daar dus.

De afgelopen tijd heb ik veel gelezen over gewapende conflicten, burgeroorlogen en vluchtelingenstromen, als onderdeel van de minor 'conflict studies'. Syrië stond alleen niet op de universitaire menukaart. Actualiteit laat zich lastig bestuderen. Ik weet dat er gevochten wordt, maar had het conflict gearchiveerd onder het kopje 'Arabische lente' en een beetje links laten liggen. Syrious Mission is een goede aanleiding om me te verdiepen in wat er nou precies aan de hand is.

Die realiteit is volslagen onwerkelijk. Miljoenen vluchtelingen, 70.000 doden... In mijn hoofd maak ik steeds de vertaalslag: wat als ik, stel je voor dat wij in Nederland... Die huisraad op die auto, dat zouden mijn tafels en stoelen kunnen zijn. Na een half uur filmpjes kijken en artikelen lezen ben ik óf zo afgestompt, óf zo ontmoedigd, dat ik even lucht nodig heb. Ik haal de informatie in stukjes binnen. Want ik wil wel weten waar ik heen ga.

=======================================

Geen opmerkingen:

Een reactie posten